Standardy Zajęć
Przy zgłaszaniu zapotrzebowania i podczas planowania zajęć profilaktycznych w Państwa szkole prosimy o zapoznanie się z poniższymi standardami i zasadami organizacji zajęć:
- Skuteczność podejmowanych przez psychoprofilaktyków działań w dużej mierze opiera się na efektywnej współpracy z pedagogiem, wychowawcą klasy i całą kadrą pedagogiczną, zwłaszcza w trakcie trwania zajęć. Ma to znaczenie szczególnie w sytuacjach, w których uczniowie mimo interwencji prowadzącego nie przestrzegają ustalonych norm i zasad zachowania w grupie. W takich sytuacjach osoba prowadząca zaprasza opiekuna klasy, opisuje zaistniałe zdarzenie, a następnie wspólnie ustalają konsekwencje wobec ucznia/grupy m.in. uwaga do rodzica, rozmowa z dyrektorem szkoły, usunięcie z zajęć, przerwanie zajęć. Spójna reakcja ze strony pedagoga/wychowawcy klasy wpływa korzystanie na jakość oddziaływań profilaktycznych.
- Celem zajęć profilaktycznych prowadzonych przez zespół SP ZOZ Centrum Leczenia Uzależnień jest przekazywanie wiedzy i umiejętności dostosowanych do potrzeb danych grup, oraz wspieranie działań wychowawczych instytucji, natomiast celem nie jest zastępowanie tych działań.
- Na większą efektywność prowadzonych zajęć wpływa ilość godzin poświeconych danej klasie oraz realizowanie zajęć tylko w obecności osób prowadzących. Obecność nauczyciela w trakcie trwania zajęć przekłada się na niższy poziom otwartości i poczucia bezpieczeństwa, oraz ograniczoną swobodę wypowiedzi wśród uczniów.
- Istotne jest również, aby tematyka wybranych zajęć profilaktycznych była dostosowana do potrzeb danej klasy. Zalecamy konsultację z wychowawcą klasy, a także samymi uczniami, gdyż wpływa to na ich poziom zainteresowania i zaangażowania wprowadzanym tematem.
- Przygotowanie odpowiedniego pomieszczenia daje możliwość prawidłowego przeprowadzenia zajęć. W związku z tym, że zajęcia profilaktyczne mają formę warsztatów niezbędne są warunki umożliwiające koncentrację na danym temacie, a także zapewniające bezpieczeństwo zarówno prowadzącemu jak i uczestnikom warsztatów (niewskazane są sale komputerowe, zawierające szklane pomoce naukowe). Zajęcia profilaktyczne odbywają się
w formie kręgu co ułatwia komunikację między uczestnikami. Dlatego też, sala do zajęć powinna być adekwatna do liczby uczestników i dawać możliwość ustawiania krzeseł. Wskazane jest, aby podczas trwania warsztatu w danym dniu uczniowie poszczególnych klas mieli możliwość pozostania w jednej sali. - Na efektywność działań profilaktycznych wpływa możliwość bieżącego omówienia
z pedagogiem i wychowawcą wniosków z obserwacji funkcjonowania klasy.